Rozdělení finančních poradců
Lidé, kteří působí na finančním trhu se dělí do tří skupin:
- Finanční zprostředkovatel – Typický příklad je zaměstnanec banky nebo pojišťovny, dle požadavku klienta nabídne konkrétní produkt
- Finanční poradce – Ten se už dívá na všechny aspekty klienta a nabídne produkty, které se hodí k jeho současné situaci
- Finanční plánování – Je to finanční poradce, který se o klienta stará dlouhodobě, který se s ním alespoň jednou za rok potká, nebo spojí a probere s ním současnou situaci. Vytvořený finanční plán časem upravuje, podle momentálních potřeb klienta.
Jak se pozná dobrý finanční poradce?
- Věnuje se finančnímu plánování
- Měl by se věnovat poradenství na “plný úvazek”
- Poslouchá svého klienta a nabízí řešení pro jeho přání
- Má sjednocené provize, aby se rozhodoval jen podle nejlepší varianty pro klienta a ne podle odměny za provizi, na provizi se můžete zeptat přímo poradce, ten je povinen vám předložit provizní lístky
- Pracuje transparentně a nic netají
- Musí mít splněny všechny potřebné zkoušky a certifikace, možnost ověřit ZDE
Jak by mohla vypadat případná spolupráce?
Na první schůzce se řeší představení služby a společnosti a dále probíhá sběr informaci pro kvalitní vypracování finančního plánu.
Na druhé schůzce se prezentuje finanční plán připravený dle cílů a přání, s tím, že má nachystané řešení. Nechá podklady na prostudování a promyšlení
Na třetí schůzce se řeší případné úpravy a realizace finančního plánu
Na čtvrté a dalších schůzkách se řeší plnění finančního plánu, nebo případná úprava a doplnění
Jaké jsou tedy výhody ze spolupráce s poradcem?
Ušetří čas i peníze díky dobře zpracovanému finančnímu plánu. Pokud chcete poradit s vytvořením finančního plánu, můžete mě kontaktovat ZDE.
Hlavní výhodou finančního poradce je přehled na finančním trhu a nezaujaté a objektivní posouzení finanční situace rodiny.
Za klienta udělá spoustu práce s procházením a porovnáváním různých finančních prostředků.
Dokáže číst v malých písmenech na smlouvě.
Finanční poradce je sice placen z provize, takže pro klienta je služba zdarma, ale ani toto by nemělo sloužit k tomu, aby se finanční poradce dopustil nečestností v podobě nabízeních produktů, které klient nepotřebuje, nebo se klienta snažil k podpisu připravené smlouvy přesvědčit.
V případě, že už klient má uzavřené nějaké finanční produkty, poradce by měl být schopen smlouvy posoudit a uznat, zda jsou v pořádku nastavené, nebo je do nich třeba nějak zasáhnout. Předělání stávající smlouvy by měla být jako poslední možnost a pro klienta by nová smlouva musela být výrazně výhodnější (nejlepší příklad je u povinného ručení nebo pojištění majetku, u těchto se vyplatí udělat novou smlouvu než předělávat stávající).
Moje doporučení tedy zní, dejte si s poradcem aspoň jednu schůzku, na které zjistíte, co vám může nabídnout a posoudit, jestli se vám vyplatí s ním spolupracovat.